Burn-out voorkomen met hypnotherapie

De huidige maatschappij kent weinig rustmomenten meer. Bij veel bedrijven wordt de werkdruk steeds hoger en wordt ook buiten werktijden steeds meer beslag gelegd op de werknemer. Een toenemend aantal mensen ondervindt problemen bij het combineren van werk- en privéverplichtingen, wat tot veel stress leidt.

De eerste klachten waar mensen vaak mee te maken krijgen, zijn stressgebonden klachten:

  • vermoeider
  • toenemende slapeloosheid
  • concentratieproblemen
  • vaker dingen vergeten
  • sneller geïrriteerd
  • vaker hoofdpijnklachten of spierklachten
  • gevoel van rusteloosheid
  • gevoel van spanning
  • soms hartkloppingen of pijn op de borst
  • vaker ziek of langer dan normaal bezig om van ziekte te herstellen.

Dit zijn allemaal signalen dat lichaam en geest verminderd beginnen te functioneren.
Stresshormonen, die zo af en toe helemaal geen kwaad kunnen, gaan bij langdurige stress een schadelijke rol spelen in het lichaam.

Zouden de stresshormonen langdurig en ernstig ontregeld blijven, dan kan dit leiden tot:

  • een vergrote kans op hart- en vaatziekten
  • een vergrote kans op diabetes
  • uitputting van de bijnieren (die normaal onder andere zorgen voor het hormoonevenwicht in het lichaam)
  • vermindering van de weerstand tegen ziekten
  • een grotere kans op het ontwikkelen van kanker
  • veranderingen in de hersenen (neurodegeneratieve processen).

Eigenlijk is dit voorstadium van burn-out dus een belangrijke waarschuwing. Als men zelf de stress niet onder controle krijgt, kan therapie helpen om weer balans te vinden. Hypnotherapie biedt daarbij de volgende mogelijkheden:

  • therapeutische gesprekken over hoe je om kunt gaan met jouw stress probleem
  • stressreductie met behulp van visualisaties
  • ontspanning ten behoeve van een betere slaap
  • het aanleren van zelfhypnose-technieken om in alle gewenste situaties toe te passen
  • het leren kennen van je persoonlijke hindernissen en krachtbronnen
  • het onder hypnose zoeken naar je persoonlijke hulpbronnen
  • steun bij het ontwikkelen van gedrag dat helpend is voor jou
  • het oplossen van eventuele trauma‚Äôs die ten grondslag liggen aan jouw huidige gedrag

Ben je al burn-out als je dit stukje leest, dan heb je mogelijk meer aan de informatie uit het artikeltje over de stadia van burn-out.



Terug naar index: Burn-out

Terug naar index: Artikelen